Βιντεο, Βουλη, Επιτροπες, Πολυμεσα

ΑΩ: Δεν μπορεί ο νόμος να είναι «εξαιρετικός», μη ενεργοποιούμενος, να έρχεται σήμερα συμπλήρωση και να πανηγυρίζετε

Η ομιλία του εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ Βασίλη Χατζηλάμπρου στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων, με θέμα ημερήσιας διάταξης: επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του υπουργείου Εθνικής Άμυνας «Ρύθμιση θεμάτων υπουργείου Εθνικής Άμυνας».

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΑΤΖΗΛΑΜΠΡΟΥ (Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ): Καταρχήν, είναι καλό ότι μέσα από τη διαδικασία της πρώτης συζήτησης προκύπτει ένα πακέτο στοιχείων. Το σχόλιο που είχαμε κάνει τότε, είναι αν προλαβαίνουμε μέχρι την Πέμπτη να υπάρξει επεξεργασία. Ήρθε σήμερα το πρωί και διανεμήθηκε. Δεν έχουμε πρόβλημα με αυτό, άλλα όσο μπορέσαμε να το παρακολουθήσουμε, εμείς ζητήσαμε κάτι πολύ πιο συγκεκριμένο από τη γενική κατάταξη των ΑΩ, που και αυτά είναι ενδεικτικά για διάφορα πράγματα, γιατί έχει πρακτική αξία. Δεν θέλαμε να ελέγξουμε γενικά την κατάσταση των ΑΩ. Ήταν γνωστή.
Ζητήσαμε τον κατάλογο που αφορά στις ληγμένες συμβάσεις που αφορούν στα ΑΩ, γι’ αυτό καταθέσαμε ένα δικό σας πίνακα καταρχήν, που τότε λέγατε ότι τα ληγμένα είναι 2,9 δισ. πιστωτική αξία, 300 εκατ. ληγμένα. Στη συνέχεια, το 2014 εμφανίζεται αυτό να είναι 90 εκατ., άσχετα αν θα τα υλοποιήσουμε κατά 25%, τουλάχιστον.
Αυτή η διαφορά είναι πολλή μεγάλη και ζητήσαμε αυτό τον πίνακα για να δούμε τι γίνεται. Στα τέσσερα χρόνια ποιες διευθετήσεις έγιναν και με ποια νομιμοποιητική βάση; Επειδή σε αυτά «ακούμπαγε», υποτίθεται, το άρθρο 87 του Ν. 3883 για να μη χαθούν τα λεφτά, άρα ήρθε εκείνο το άρθρο, το οποίο ήθελε, όμως, και περαιτέρω υπογραφές που δεν έπεσαν ποτέ. Άρα, ποτέ δεν λειτούργησε.
Ρωτάμε, λοιπόν, με ποια νομιμοποιητική βάση και με ποιο τρόπο εξελίχθηκαν τα ληγμένα να γίνουν από 300 εκατ., 90. Αυτός ήταν ο πίνακας που ζητάμε συγκεκριμένα. Ο πίνακας που μας έχει δοθεί τού λείπουν δύο-τρία στοιχεία που είναι κρίσιμα.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας): Όλα τα στοιχεία είναι στον πίνακα που σας έχει κατατεθεί, αλλά ό,τι νομίζετε ότι λείπει, όποια πληροφόρηση θέλετε, είμαστε στη διάθεσή σας. Όχι να έρθετε στο υπουργείο –αν το θέλετε με χαρά μας–, αλλά και στο γραφείο σας να έρθουν οι επιτελείς μας, να σας δώσουν την όποια διευκρίνιση και τα όποια έγγραφα θέλετε.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΑΤΖΗΛΑΜΠΡΟΥ (Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ): Να συνεννοηθούμε επί αυτού που ζητήσαμε και επί αυτού που ήρθε.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας): Εάν σας λείπει κάτι, θα το ζητήσουμε και θα σας το δώσουμε.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΑΤΖΗΛΑΜΠΡΟΥ (Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ): Ο πίνακας του ΣΥΡΙΖΑ ήταν πιο πλήρης από αυτό που μας δώσατε. Εμείς περιμέναμε να δούμε τις επόμενες λίστες. Ένα τέτοιο σας έδωσε και ο ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό που τον καταθέσαμε και που ήταν δική μας επεξεργασία. Περιμέναμε να δούμε τα εξής στοιχεία πάνω: να το εξηγήσω για να γίνει κατανοητό στην Επιτροπή. Περιμέναμε να δούμε το ληγμένο πρόγραμμα του 2008, για παράδειγμα.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΠΟΥΛΟΣ (Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων): Αυτό δεν το έχετε πάρει που λέει «Πίνακας Πιστώσεων ΣΑΟ 2010-2014». Πώς έγιναν από το 2010 μέχρι το 2014 οι πιστώσεις. Από ‘κει φαίνεται και το έργο. Είναι πολύ αναλυτικός πίνακας. Λέει και τις Ελληνικές Εταιρείες: «το ΓΕΑ που το πήρε με παροχή», μετά «η ΑΚΜΟΝ», «το ΓΕΑ με παροχή», «η ΕΑΒ», η «ΕΛΒΟ» και ούτω καθεξής. Μάλιστα, γράφει και στο ενημερωτικό που σας έχουμε διανείμει ότι το 85% των συμβάσεων και στην αμυντική κρατική βιομηχανία. Αυτό είναι πολύ αναλυτικό.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΑΤΖΗΛΑΜΠΡΟΥ (Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ): Μπορώ να συνεχίσω να ρωτάω;
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΠΟΥΛΟΣ (Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων): Μήπως δεν το έχετε πάρει αυτό; Μου κάνει εντύπωση.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΑΤΖΗΛΑΜΠΡΟΥ (Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ): Τα έχω αυτά και τα δύο.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΠΟΥΛΟΣ (Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων): Πιο σαφές από αυτό δεν μπορεί να γίνει.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ (Προεδρεύων της Επιτροπής): Το λόγο έχει η κυρία Κανέλλη.
ΓΑΡΥΦΑΛΛΙΑ (ΛΙΑΝΑ) ΚΑΝΕΛΛΗ: Μία σημείωση: πρέπει να τα κοιτάξει κάποιος και να βγάλει ένα συγκεντρωτικό των χρεωστουμένων. Αυτό το κάνουμε μέχρι την Ολομέλεια. Αν το δώσω σε ένα συνεργάτη μου το έκανε. Το ότι δεν φέρατε έτοιμη και την περίληψη, εγώ δεν έχω κανένα πρόβλημα. Προλαβαίνω να το κάνω μέχρι την Ολομέλεια.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ (Προεδρεύων της Επιτροπής): Νομίζω ότι στο ενημερωτικό προκύπτουν τα υποσύνολα.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΠΟΥΛΟΣ (Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων): Ό,τι άλλο θέλετε, να το συμπληρώσουμε. Πάντως, εμείς αυτό το θεωρούμε πλήρες.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΑΤΖΗΛΑΜΠΡΟΥ (Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ): Εσείς το θεωρείτε πλήρες, αλλά εγώ συνεχίζω να λέω ότι δεν έχει τα εξής στοιχεία αυτός ο πίνακας.
ΓΑΡΥΦΑΛΛΙΑ (ΛΙΑΝΑ) ΚΑΝΕΛΛΗ: Είναι εμπιστευτικό, να το θυμόμαστε.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΑΤΖΗΛΑΜΠΡΟΥ (Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ): Βεβαίως, εμπιστευτικό είναι. Δεν τα κυκλοφορούμε.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΠΟΥΛΟΣ (Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων): Αν μου επιτρέπετε, το πιο σημαντικό είναι ότι είναι εμπιστευτικό και εμπορικό απόρρητο. Οι εταιρείες που έχουν τα στοιχεία αυτά, δεν θέλουν να τα γνωρίζουν οι άλλες εταιρείες. Η εμπιστευτικότητα κυρίως απορρέει από αυτό. Είναι ένα εμπορικό απόρρητο. Οι εταιρείες πραγματικά ζητούν αυτά τα στοιχεία που τους αφορούν να μην τα ξέρουν άλλες εταιρείες.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΑΤΖΗΛΑΜΠΡΟΥ (Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ): Ο νόμος του 2010, ο νόμος Βενιζέλου, προέβλεπε ότι αυτοί που έχουν ληγμένες συμβάσεις να έρθουν να τα τακτοποιήσουν και να πάμε παρακάτω, να δούμε το αντικείμενο των ΑΩ, τι εμείς έχουμε ανάγκη, όχι ό,τι ήθελε ο καθένας να δώσει ή να φτιάξει. Υπάρχουν συμβάσεις και νέες. Δεν μας δείχνουν πότε επανασυμβασιοποιήθηκε ένα ληγμένο ΑΩ. Αυτό το θεωρώ κρίσιμο. Δηλαδή, ένα ληγμένο που σέρνεται από το 2001, από το 2003, μου λέτε ότι παρόλο ότι φτιάξαμε νόμο το 2010 για να το τακτοποιήσουμε, ο νόμος δεν ορίζεται γιατί δεν μπήκαν οι υπογραφές. Όμως εμείς το εξελίξαμε και λέω πώς; Σας είπα ότι δεν μου το δείχνει αυτό.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΠΟΥΛΟΣ (Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων): Αυτές οι συμβάσεις που έληξαν με τη γνωμοδότηση του ΝΣΚ το 2009 και μετά, έχουν λήξει ως συμβάσεις, δεν γίνονται καινούργια προγράμματα πάνω σ’ αυτές τις συμβάσεις. Όμως, πιστώσεις των προγραμμάτων που ήδη είχαν γίνει μέχρι το 2009, αποδίδονται. Είναι η φάση της εκκαθάρισης, η οποία ταυτίζεται, παραλληλίζεται, μαζί με το σχέδιο νόμου που λέμε εδώ και την Υπουργική Απόφαση που ήταν να εκδοθεί το 2011.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ (Προεδρεύων της Επιτροπής): Το λόγο έχει ο κ. Αδαμίδης.
ΠΟΛΥΚΑΡΠΟΣ ΑΔΑΜΙΔΗΣ (Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Πολιτικής Ασφάλειας και Διεθνών Σχέσεων): Διευκρινιστικά, σε κάθε φάση σε ό,τι αφορά την υλοποίηση προγραμμάτων υπάρχει το στάδιο της εκκαθάρισης και της πίστωσης. Όπως σχηματικά και κωδικοποιημένα έδωσε ο κύριος Γενικός, ακόμα και με την εκδοχή της απλής παρέλευσης της συμβατικής διάρκειας, αν ήθελε να θεωρηθεί ότι μία σύμβαση έχει λήξει, θα έπρεπε η υπηρεσία να έρθει και να δει από τα προγράμματα της σύμβασης, που θα μπορούσε να είναι 1, 2, 10 προγράμματα, προκειμένου να εκπληρωθεί το πιστωτικό υπόλοιπο, η πιστωτική υποχρέωση της εταιρείας. Αυτά τα λέει και η αιτιολογική έκθεση που κάνει μια σύντομη περιγραφή για το πώς λειτούργησαν ή πως πρέπει να λειτουργήσουν τα αντισταθμιστικά, που είναι η εκκαθάριση πλέον. Έπρεπε λοιπόν να έρθει η υπηρεσία και να δει ότι σταματάω στο σημείο α, βλέπω από τα προγράμματα 1, 2, 10 για ποια έχει προσκομίσει πιστοποιητικά η εταιρεία. Σε ό,τι αφορά τα προγράμματα που δεν προχωράει η υλοποίησή τους, σταματάω, δεν δέχομαι άλλα πιστοποιητικά, αλλά από αυτά που ήδη μου έχουν καταθέσει, που έχουν ήδη γίνει, πρέπει να ελέγξω τι δικαιούται να πιστωθεί η εταιρεία. Το ότι προσκομίζει ένα πιστοποιητικό η εταιρεία, δεν σημαίνει ότι το πιστοποιητικό αυτό συνεπάγεται και αυτόματη πίστωση της εταιρείας, γιατί μπορεί να είναι ελλιπές ή να μην είχαμε προσέξει την εκπλήρωση. Άρα, λοιπόν, έρχεται η υπηρεσία και λέει ότι αυτά που ήδη έχεις κάνει, στο σημείο που θεωρείται ότι η σύμβαση έχει λήξει, φέρε μου τα πιστοποιητικά σου για να κάνω την εκκαθάριση. Μόνο γι’ αυτά δικαιούται να κάνει πίστωση η υπηρεσία.
Από όσο ξέρω και από αυτά που μελέτησα, δεν έχει γίνει νέα συμβασιοποίηση ληγμένων προγραμμάτων. Η ρύθμιση του άρθρου 87 ήταν μία ορθή ρύθμιση σε θετική κατεύθυνση και αποσκοπούσε στο να ρυθμίσει κάποιες εκκρεμότητες ετών. Με βάση λοιπόν αυτή τη ρύθμιση και σε συνδυασμό με την απόφαση, γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους το 2008, έρχεται η υπηρεσία και λέει ότι πριν προχωρήσω στην επιβολή ρητρών, έρχομαι να δω τι εκκαθάριση πρέπει να κάνουμε. Από τα προγράμματα κάθε σύμβασης ποια κατά τις εταιρείες έχουν υλοποιηθεί, με χρονικό πάντα σημείο αναφοράς το σημείο που θεωρείται λήξασα η σύμβαση και με βάση τα προγράμματα που θεωρούν ότι έχουν κάνει, μέχρι το χρονικό αυτό σημείο και ανεξάρτητα του κατά πόσο πραγματικά έχει λήξει ή όχι αυτή η σύμβαση, έρχομαι να κάνω εκκαθάριση. Αυτό είπε η υπηρεσία, με βάση τα στοιχεία που έχουμε στα χέρια μας.
Επίσης, κύριε Χατζηλάμπρου, κάτι ακόμα, καθαρά κωδικοποιημένο. Η παρούσα διάταξη / ρύθμιση είναι ένα μεθοδολογικό εργαλείο. Η ευθύνη αυτών που πρώτον συνομολόγησαν με βάση αυτές τις συμβάσεις αντισταθμιστικών ωφελημάτων συγκεκριμένες αντιπαροχές, η ευθύνη αυτών που συνομολόγησαν αυτές τις αντιπαροχές για συγκεκριμένο τίμημα και αξία, γιατί μπορεί αύριο να έρθει κάποιος και να πει ότι ξέρεις συμφώνησαν κάτι που κοστίζει άλφα, να το τιμολογήσουν με 10 άλφα, που είναι προφανής ζημιά για το δημόσιο. Και η ευθύνη αυτών που οδήγησαν στους συγκεκριμένους όρους υλοποίησης της σύμβασης, για παράδειγμα περίληψη εγγυητικών ρητρών ή αποδυνάμωση της διαπραγματευτικής θέσης του δημοσίου, παραμένει ακεραία. Η διάταξη αυτή δεν επηρεάζει ούτε ακουμπά την ευθύνη αυτή. Όποιοι ευθύνονται γι’ αυτά που συμφώνησαν και με τους όρους που συμφώνησαν, είναι υπόλογοι και υπαίτιοι, στο μέτρο φυσικά που η αρμόδια εισαγγελική έρευνα, η αρμόδια ελεγκτική αρχή θα στοιχειοθετήσει ευθύνη τους, γιατί από ότι αντιλαμβάνομαι δεν μπορεί ούτε η υπηρεσία να δικάσει κανέναν ούτε το υπουργείο ούτε και η Βουλή εν προκειμένω. Υπάρχουν αρμόδιες εισαγγελικές αρχές που διενεργούν τους ελέγχους και υπάρχουν αρμόδια δικαιοδοτικά όργανα της τακτικής δικαιοσύνης που αποφαίνονται. Άρα, λοιπόν, η διάταξη αυτή θέλει να λήξει όλες τις εκκρεμότητες ως μεθοδολογικό εργαλείο.
Επίσης, κύριε Πρόεδρε, μία πρόσθετη προσθήκη, ούτως ή άλλως ακόμα και αν έρθει η υπηρεσία στις λεγόμενες ληγμένες συμβάσεις και πει ότι σου επιβάλω ποινικές ρήτρες και προχωρώ στην κατάπτωση των εγγυητικών επιστολών για την είσπραξή τους, η εταιρεία επειδή στο σύνολο αυτών των συμβάσεων έχει συνομολογήσει εγγυητική ρήτρα, ακόμα και αν πάρουμε τις εγγυητικές επιστολές, που δεν υπάρχουν για όλες τις συμβάσεις και αυτό είναι μία πρόσθετη ευθύνη, υπάρχουν συμβάσεις για τις οποίες οι εγγυητικές επιστολές έχουν λήξει ή δεν είχαν δοθεί καν εγγυητικές επιστολές ή είχαν δοθεί εταιρικές και όχι τραπεζικές εγγυητικές επιστολές ή υπάρχουν εταιρείες που δεν έλαβε χώρα ορθή απομείωση με βάση την πορεία υλοποίησης του προγράμματος. Όλα αυτά στοιχειοθετούν καταρχήν ευθύνη, αλλά είναι κάτι διαφορετικό. Γι’ αυτές λοιπόν τις συμβάσεις, ακόμα και γι’ αυτές που υπάρχουν έγκυρες και σε ισχύ εγγυητικές επιστολές ακόμα και ως ελληνικό δημόσιο εισπραχθούν αυτά τα ποσά εδώ, οι εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να πάνε στο διαιτητικό δικαστήριο και να διεκδικήσουν και ενδεχομένως να επανακτήσουν τα ποσά που τους πήρε το δημόσιο από τις εγγυητικές, όπως για παράδειγμα την Παπαντιέ, επικαλούμενοι μια σειρά από παράγοντες, από τους πλέον εξωφρενικούς και να μας υποχρεώσουν σε καταβολή τόκων γι’ αυτά τα οποία επανακτούν. Υπάρχει ένα τέτοιο παράδειγμα στη περίπτωση sonac / ηλεκτρονικός πόλεμος. Υπήρχε απώλεια της προκαταβολής και επιβολή τόκων στο ελληνικό δημόσιο ακόμα και για κάθε μέρα παράληψης, συμμόρφωσης με το αποτέλεσμα της διαιτητικής απόφασης.
ΛΙΑΝΑ ΚΑΝΕΛΛΗ (Ειδική Αγορήτρια του ΚΚΕ): Γιατί κατέπεσε το ένα και για το στρατό να μην ανοίξουμε αυτή τη συζήτηση, για τις επικοινωνίες και τις μπαταρίες.
ΔΙΟΝΥΣΙΑ – ΘΕΟΔΩΡΑ ΑΥΓΕΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Το λόγο έχει ο κ. Γεωργιόπουλος.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΠΟΥΛΟΣ (Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων): Για να γίνει αντιληπτός ο πίνακας περαιτέρω και στη μελέτη, θέλω να διευκρινίσω τον όρο «ανεκπλήρωτη πιστωτική υποχρέωση». Αυτό είναι το ποσό που δεν έχει πιστωθεί, όχι το έργο που πρέπει να γίνει. Υπάρχουν περιπτώσεις που δεν πιστώνεται, διότι η εταιρεία παρότι έχει εκτελέσει το έργο, δεν έχει φέρει παραστατικά. Αφού εμείς δεν έχουμε παραστατικά, δεν μπορούμε να πιστώσουμε κατά το νόμο. Έτσι υπάρχει ανεκτέλεστη υποχρέωση. Η εταιρεία λέει εγώ το έχω κάνει, αλλά εγώ δεν μπορώ να δω αν το έκανε ή δεν το έκανε, αν δεν μου φέρει παραστατικά, τα οποία δεν τα φέρνει. Έτσι έχουμε φτάσει εδώ.
Στα ΑΩ έχει μεγάλη σημασία, μπορεί σε ένα πρόγραμμα ΑΩ να κατασκευαστεί ένα προϊόν, το οποίο να μην το πάρουν οι Ένοπλες Δυνάμεις. Η εταιρεία, σύμφωνα με τα ΑΩ, αυτό μπορεί να το πουλήσει στο Μαρόκο ή στη Σιγκαπούρη. Για να πιστώσω όμως εγώ την ΕΑΒ που έφτιαξε τον αεραγωγό του F16 και το πήρε η Lockheed και το έβαλε στην Κορέα, πρέπει να μου φέρει παραστατικά. Εάν δεν μου φέρει παραστατικά, δεν μπορώ να το πιστώσω, ούτε μπορώ να ελέγξω εάν ο αεραγωγός πήγε στην Κορέα. Υπάρχει πρόγραμμα της Lockheed, στη συνυποχρέωση που είχε, η ΕΑΒ να φτιάχνει τους αεραγωγούς όλων των F16 του κόσμου. Αυτό θα πρέπει να πιστωθεί.
Για να τη πιστώσω, πρέπει να μου φέρει παραστατικά και o αεραγωγός να γίνει στη Σιγκαπούρη. Επομένως, μέχρι να μου φέρει τα παραστατικά, είναι ανεκπλήρωτη η υποχρέωση, ακόμη και αν το έργο έχει γίνει.
ΔΙΟΝΥΣΙΑ ΑΥΓΕΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπή): Τον λόγο έχει ο κ. Χατζηλάμπρου.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΑΤΖΗΛΑΜΠΡΟΥ (Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ): Συνεχίζω να επιμένω όσο και αν περιπτωσιολογήσουμε. Έχω κι εγώ ένα πακέτο περιπτώσεων, οι οποίες θα πρέπει να οδηγηθούν κάπου κάποια στιγμή. Είναι ενδεικτικός και καλός ο πίνακας, αλλά δεν θέλω να φύγω στην περιπτωσιολογία, ξαναλέω. Θέλω να μείνω στη νομιμοποιητική βάση. Γιατί το κάνω αυτό: Όπως η κυρία Ιακωβίδου λέει ότι έχουμε τον καλύτερο νόμο που ήρθε τώρα, το τι ο διθύραμβος ακούστηκε για το άρθρο 87 του 3883… Και λέμε πού είναι η νομιμοποιητική βάση που τότε δόθηκε για να περπατήσουν οι λήξασες συμβάσεις σε υλοποίηση. Να αναθεωρήσουν αντικείμενα, να ξαναδούμε τις ρήτρες. Αυτό έλεγε. Μην οδηγηθούμε, έλεγε, σε δικαστήρια, αυτή ήταν η φιλοσοφία του.
Δεν ενεργοποιείται ο νόμος και όμως περνάμε σε ένα καθεστώς, το ξαναλέω, από 300 εκατ., αξία εκτιμούμενη προφανώς, με βάση τα χαρτιά που έχουμε στα χέρια μας και τα χαρτιά που εσείς μας δώσατε, δεν το λέω έτσι, ληγμένων συμβάσεων οδηγούμαστε στα 90 εκατομμύρια. Και λέω: δεν υπάρχουν αυτές οι συμβάσεις, δεν μας τις έχετε δώσει εδώ, δεν μας λέει δίπλα με πια νομιμοποιητική βάση προχωρήσατε. Ενώ για το 2008 λέτε μάς απαγορεύει ο νόμος, μετά το 2010 με τη σύμβαση με το νόμο Βενιζέλου λέτε τώρα μας επιτρέπει, αλλά δεν δραστηριοποιείται ο νόμος.
Και ερχόμαστε με ένα εδάφιο το καλοκαίρι να το κάνουμε το 2016 να πηγαίνει αυτό. Και λέω ότι δεν θέλω να περιπτωσιολογήσω, γιατί δεν θέλω να χάσω αυτό που είναι κεντρικό: γιατί έχει αξία το νομοθέτημα που φέρατε. Αυτό ψάχνω να δω. Σε τι με διευκολύνει σαν εργαλείο ελέγχων όλων αυτών των υποθέσεων, προκειμένου να υλοποιούνται. Και δεν το βλέπω, γιατί είναι προϋπόθεση να μιλήσουμε για άλλα πράγματα.
Θα ισχύει το άρθρο 8738/83; Ούτε σε ισχύ το έχετε βάλει, ούτε λέτε ότι το αντικαθιστούμε από κάτι άλλο. Είναι σαφές το τι ζητάμε. Τη νομοθετική πλευρά ζητάμε που μας αφορά. Όλα τα άλλα σας έχω και εγώ πακέτα εδώ να πούμε. Πώς γίνεται ένας παιδικός σταθμός να κάνει 3.700.000; Μας τα δώσετε αυτά τα στοιχεία, είναι χρήσιμα. Και δεν πάω στο σκανδαλολογικό, τα αντίστοιχα νούμερα του ΟΣΚ μιλάνε για 250.000 το κτίριο. Ημιτελές, σε εξέλιξη γιατί έχει κάνει το 44% αν θυμάμαι καλά το νούμερο, 3 εκατ. περίπου ο παιδικός σταθμός.
Το νοσοκομείο 251, κάποιος συνάδελφος νομίζω ότι ήταν ο κ. Νταβλούρος που είπε, κάτι είχε «κουνήσει» ο κ. Ζορμπάς κ.τ.λ. Ναι, βρήκα τα χαρτιά τα αντίστοιχα. Έστειλε μια υπόθεση που αφορούσε το 251, γιατί είναι τρελά τα ποσά για αναβάθμιση του νοσοκομείου. Δεν είναι ο αξονικός και ο αγγειογράφος, είναι άλλη σύμβαση αυτή, όχι, η αναβάθμιση των νοσοκομείου είναι.
Ο κ. Νταβλούρος είχε κάνει την ερώτηση ποια ήταν η εξέλιξη Ζορμπά, το βρήκα αυτό. Μιλάει για υπερκοστολόγηση, υπερεκτίμηση δηλαδή, 170% και άνω και συνοδευτικά συνημμένα κείμενα τι έχει; Μια επαφή με την εταιρία, που λέει η εταιρία: προφανώς δεν κατασκευάσαμε τέτοιο έργο. Αλλά εμφανίζεται κάποιος Χατζής, ο οποίος, για να υλοποιηθεί και να το αποδεχτεί το υπουργείο το έργο, θέλει και 200 χιλιάρικα.
Είναι έτσι, μη χαμογελάμε, δεν θέλω να περιπτωσιολογήσω. Και δεν είναι μόνο αυτό. Συνεχίζω να πιστεύω ότι εδώ πρέπει να δοθούν εξηγήσεις για το πώς εξελίχθηκε η κάθε σύμβαση μέχρι να ολοκληρωθεί, εκκαθαριστεί κ.λπ. με ποια νομιμοποιητική βάση. Απλώς ήρθαμε σε συμφωνία και είπαμε «άσε τις ρήτρες, θα δούμε τι θα γίνει»; Και αυτό δεν φαίνεται στους καταλόγους αυτούς. Αυτό συνεχίζω να λέω.
Αυτό σε το επιχειρηματολογεί; Έχουμε καταθέσει μια τροπολογία, δεν ξέρω, πρέπει να σας έχει έρθει, που αφορά μια τροπολογία δικιά μας που αφορά τα ΑΩ και γενικά την εξοπλιστική λογική. Δηλαδή, τον απολογισμό που για να εκκαθαριστούν όλα αυτά, δύο άρθρα έχει και ένα τρία ότι θα εφαρμοστεί.
Το ένα είναι ότι απολογισμός και έλεγχος δεν μπορεί να μην πάμε με καθαρό τα προηγούμενα στο να αντιμετωπίσουμε τέτοια θέματα και το δεύτερο είναι αυτό που έκανε μια αναφορά στην προηγούμενη συνεδρίαση ο κ. Βαρεμένος για τη ρήτρα διαφθοράς. Το ρήτρα διαφθοράς δεν σημαίνει ότι με όποιον συναλλασσόμαστε εξ αντικειμένου, αλλά τον βάζουμε μπροστά σε αυτό. Γιατί βρισκόμαστε στο εξής: υποθέσεις που στο εξωτερικό εξετάζονται και εταιρείες οι οποίες στο εξωτερικό τους βρίσκουν να έχουν χρηματίσει στη χώρα, παραμένουν στους καταλόγους, παραμένουν να εκτελούν ΑΩ. Είναι μια υπόθεση αυτό. Πρέπει να το δούμε, δεν γίνεται έτσι. Παραμένουν να είναι στους προμηθευτές του ελληνικού δημοσίου ή να γίνονται και συμβιβασμοί σαν αυτούς που επιβλήθηκαν στη Βουλή ενώ συνεχίζει όμως η έρευνα η δικαστική να δίνει στοιχεία, όπου το κωμικό της υπόθεσης είναι ότι αναλαμβάνουν οι εταιρείες αυτές να μας κάνουν και εκπαίδευση απέναντι στην κρατική διαφθορά.
Προγράμματα 100 εκατομμυρίων ήταν αυτά, είναι ο συμβιβασμός Siemens. Η πλευρά της Βουλής, αν κάτι θέλει καταρχήν να μη διακωμωδείται από τέτοιους συμβιβασμούς, και κυρίως έναν ελεγκτικό μηχανισμό τέτοιον που να ξέρει πότε άρχισε μια σύμβαση, πότε τέλειωσε, γιατί το μη επίκαιρο μιας σύμβασης μπορεί να την καθιστά μη χρήσιμη. Και τι να αναφέρω παραδείγματα, τα ξέρετε εσείς καλύτερα. Περνάνε οι γενιές των κινητών τηλεφώνων και άλλος μου υλοποιεί σχέδιο του 2003 με την τότε σύμβαση. Αυτό σημαίνει ότι μου δίνει εργαλεία που είναι σχεδόν άχρηστα.
Από αυτή την άποψη έχει ένα ενδιαφέρον για εμάς αυτή η πλευρά και να ξεκαθαριστεί όλο το «πιάτο» των εξοπλισμών, όπως οφείλουμε να κάνουμε. Γι’ αυτό η επιμονή μας για στοιχεία συγκεκριμένα, γιατί μετά ποιος θα ψάξει να βρει και πού θα βρει τη σύμβαση και ποια ημερομηνία έγινε για να συνεχίσει η υλοποίηση. Όταν είναι υπερήμερος, δεν έχει γίνει τίποτα για το διάστημα, γιατί υπήρχε νομοθετικό κενό από το 2008, δεν δραστηριοποιείται ο νόμος 1014 και ερχόμαστε καλοκαίρι του 2014 και δίνουμε άλλη μια παράταση. Πόσους αφορά αυτό, πόσες από τις συμβάσεις; Ποιες μπορούν να υπαχθούν σε αυτό; Και εκεί έχουμε μια αίσθηση ότι υπολείπεται από την προηγούμενη ανάλυση της σημερινή περίπου 200 εκατ., σας το είπαμε με τον καλύτερο τρόπο.
Στα άλλα δύο θέματα, στο άρθρο 1 και στο άρθρο 2 έχουμε πει τη θέση μας, είναι πολύ συγκεκριμένη και να βάλουμε τις βελτιώσεις που είναι αυτές οι λέξεις που έχει δώσει ο υφυπουργός για το άρθρο 1. Δεν αλλάζει η ουσία, θα έχει την πειθαρχική ο Α/ΓΕΕΘΑ. Δεν αλλάζει την ουσία του γιατί έπρεπε να ασχολείται με τα επιχειρησιακά, οι κλαδάρχες με τα υπόλοιπα και λοιπά. Και δεν είναι θέμα της δομής, εμείς διαφωνούμε με αυτό. Το δεύτερο: δεν μας δόθηκε ένα επιχείρημα ουσιαστικό γιατί θα πρέπει να πηγαίνουν πιο γρήγορα – και αν έχει ένα στοιχείο αδικίας είναι από το γεγονός ότι υπήρχε αυτό το καθεστώς και εξομαλύνθηκε και με τον προηγούμενο νόμο. Τι να πει η κοινωνία που αυτά που ήξερε της είπατε «ξεχάστε τα, γιατί είμαστε σε μια άλλη κατάσταση» και αυτός που χρώσταγε και έπαιρνε ένα χιλιάρικο χάνει το σπίτι του, να το πω έτσι απλά, γιατί άλλαξαν τα δεδομένα.
Και βρήκαμε [την εξέλιξη] του στρατιωτικού δικαστή να εξομαλύνουμε μια… Με βάση τον παλιό νόμο που είχε κάποια προνόμια έναντι των άλλων για να το επαναφέρουμε, θεωρώ ότι είναι λάθος και σαν στόχευση και σαν δείγμα γραφής της κυβέρνησης. Είναι λάθος. Και δημιουργεί και υπόνοιες. Υπόνοιες σχετικές με υποθέσεις που είτε «κλείστηκαν» γρήγορα, είτε μπορεί να είναι σε εξέλιξη.
Πάρτε το πίσω το άρθρο αυτό κι αν είναι να φέρετε κάτι, φέρτε για τους ιπτάμενους και τα πιο μάχιμα σώματα που γίνεται συζήτηση να τους πάρουν ορισμένα από τα επιδόματά τους. Θυμηθείτε επίσης και το προηγούμενο που συζητούσαμε για τους ναρκαλιευτές, που εντάχθηκαν με τροπολογία σε ένα άσχετο νομοσχέδιο. Για οκτώ ανθρώπους. Όταν η «μπουλντόζα» των δικαιωμάτων καταργούσε, καταργούσε για πολύ κόσμο ακόμα. Λέω λοιπόν ότι και στο αρ. 1 και στο αρ. 2 έχουμε διαφωνία και επιφυλασσόμαστε για την Ολομέλεια. Στο αρ. 3 υπάρχει περιθώριο για περισσότερα στοιχεία και πιο συγκεκριμένα. Σε κάθε περίπτωση νομίζουμε ότι η αποδοχή της τροπολογίας της δικής μας –που μας είπατε ότι ο χρόνος είναι πολύ λίγος για να τη μελετήσετε– θα μπορούσε να βελτιώσει πολλά.
Νομίζω ότι στο αρ. 1 και στο ζήτημα του απολογισμού, θέτει με συγκεκριμένο τρόπο –είναι οι στήλες που θα έλειπαν, να το πω έτσι– και στο αρ. 2 που είναι η ρήτρα. Συνεχίζω να μη θέλω να περιπτωσιολογήσω, διότι σε αυτά που αναφερθήκατε διακόπτοντάς με περί διαιτησίας κ.λπ., μου δείχνει ότι εμείς δώσαμε τα στοιχεία στην υπόθεση που δεν αφορούσε αμυντικό υλικό. Εμείς δώσαμε τα στοιχεία και επιχειρήματα στους αντίδικους του Διεθνούς Δικαστηρίου με την υπόθεση των Canadair, λέγοντας ότι τα πυροσβεστικά δεν αποτελούν αμυντικό εξοπλισμό και δεν εντάσσονται στα ΑΩ μιας εταιρείας τάδε. Θέλω να πω δηλαδή ότι δεν θέλω την περιπτωσιολογία, διότι υπάρχουν άλλοι αρμοδιότεροι και πιο ειδικοί για να τα δουν αυτά. Με νοιάζει η νομική βάση στην οποία θα «ανοίγουν», θα «κλείνουν», θα ολοκληρώνονται και θα αποδίδονται και ευθύνες σε εκείνους που υπογράφουν και στους άλλους.
Όσον αφορά τις τροπολογίες, θα εμβαθύνουμε στην Ολομέλεια. Το ερώτημα όμως του κ. Δρίτσα δεν ήταν «είναι χρήσιμες ή δεν είναι χρήσιμες». Το ερώτημα του κ. Δρίτσα ήταν πώς μας έρχεται μια εκτίμηση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και δεν έρχονται τα άρθρα. Μας ήρθε γνωμάτευση του Γενικού Λογιστηρίου για πέντε άρθρα. Αυτό ήταν το ερώτημα του κ. Δρίτσα, όχι εάν εσείς το βάζετε καλώς ή κακώς. Ευχαριστώ πολύ.

Δευτερομιλία

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΑΤΖΗΛΑΜΠΡΟΥ (Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ): Θα είμαι σύντομος και σε άλλο ύφος, γιατί δεν μου προκύπτει τόση αυτοπεποίθηση, όπου όλα είναι ξεκάθαρα. Είναι και ίδιον ίσως των ανθρώπων που έχουν ασχοληθεί με άλλον τρόπο με αυτά. Αυτά που βλέπουν κάποια στιγμή να διαλύονται μπροστά τους. Έτσι, δεν μπορώ να έχω αυτό το ύφος αυτοπεποίθησης.
Κατ’ αρχήν, είπα, ότι δεν θέλω να περιπτωσιολογήσω. Όμως, θέλω να κάνω ένα σχόλιο. Η παρουσίαση των προγραμμάτων ΑΩ που μας δώσατε, μου έβγαλε και ένα άλλο συμπέρασμα. Πάρα πολλά απ’ αυτά, τα δούλεψε η ΕΛΒΟ στο παρελθόν. Πολλά δε απ’ αυτά της έδιναν παγκόσμιες δυνατότητες και πατέντα, το ένα υλοποιήθηκε, το άλλο δεν υλοποιήθηκε. Πού είναι η ΕΛΒΟ σήμερα; Γιατί το λέω αυτό, κύριοι συνάδελφοι; Πολλά απ’ αυτά είναι άυλα, είναι τεχνολογία και δυνατότητα να παράγεις.
Θυμηθείτε, οι περισσότεροι από εδώ είμαστε και στο Εξοπλισμών και Άμυνας. Ο αρχηγός του Στρατού, κύριος Μανωλάς, είχε πει την άλλη φορά ένα από τα υποπρογράμματα, από τα 42 που ψηφίσαμε, αφορούσε 350 οχήματα μεταφοράς προσωπικού, και λέει ότι αυτό θα είναι και όρος αναζωογόνησης της ΕΛΒΟ. Η ΕΛΒΟ τελεί υπό εκκαθάριση. Να συνεννοηθούμε. Εγώ λέω ότι ο ένας μπορεί να βλέπει ότι έτσι αναζωογονείται η ΕΛΒΟ και να έρχεται μια άλλη απόφαση που λέει ότι εκκαθαρίζεται η ΕΛΒΟ.
Αυτό ήταν το σχόλιο της αυτοπεποίθησης. Με τι αυτοπεποίθηση η εισηγήτρια της Νέας Δημοκρατίας θα έλεγε για κάποιο πρόγραμμα για την ΕΛΒΟ, αλλά ένα στοιχείο να μην ξέρει εκεί, πού να ξέρει ότι τους έστειλαν για άδεια το καλοκαίρι και δεν θα τους ξανακαλέσουν, θα περιμένουν τον εκκαθαριστή. Γι’ αυτό το είπα έτσι.
Κοίταξα πολύ καλά αυτό που θέτετε εδώ, αλλά θα πρέπει κάποιος να εξηγήσει πώς τον Φεβρουάριο του 2014, που ήταν ο πίνακας που είχα δώσει –που το πολύ-πολύ να είναι στα πρακτικά και δεν έχει μελετηθεί–, μας δίνετε στοιχεία για 73 ληγμένες συμβάσεις πιστωτικής αξίας 6,2, ανεκτέλεστη υποχρέωση 0,9, που σημαίνει 900. Αυτό μας κάνει ένα ΑΩ με ένα 10%, μας κάνει 90, είναι τα 90 που μιλάγαμε προχθές. Δηλαδή, πιέζοντας εμείς εμφανίζεται ένα νούμερο 178, το οποίο όταν εμείς είπαμε ότι πώς περάσαμε, δεν επιβεβαιώνεται το 178 στοιχείο. Γιατί δεν επιβεβαιώνεται; Γιατί στο πινακάκι που στηριχτήκαμε και ζητήσαμε τα στοιχεία λέει: ληγμένες του 2010, 2,9, ληγμένες του 2014, 0,9. Γι’ αυτό το λέω.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΠΟΥΛΟΣ (Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων): Το 10% θα ήταν ποινικές ρήτρες εάν θα βάζαμε. Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, τώρα, τουλάχιστον το ¼ θα αποτελέσει νέα προγράμματα. 900 διά του 4 κάνει 225. Το 900 τώρα έχει γίνει 712 διά του 4 κάνει 178. Αυτό είναι.
ΔΙΟΝΥΣΙΑ – ΘΕΟΔΩΡΑ ΑΥΓΕΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Το λόγο έχει ο κ. Χατζηλάμπρου.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΑΤΖΗΛΑΜΠΡΟΣ (Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ): Συνεχίζω να πιστεύω ότι θέλαμε μια ξεκάθαρη απάντηση για το πώς εξελίχθηκαν οι συμβάσεις μετά το 2010. Το θέλαμε αυτό ακριβώς επειδή διά στόματος εισηγητών λέχθηκε ότι ήταν ανενεργός ο νόμος, ο οποίος ο κύριος Αδαμίδης είπε ότι ήταν εξαιρετικός νόμος, για το άρθρο 87, και ότι αποτελεί συμπλήρωση αυτό που φέρνετε σήμερα. Μα αφού ήταν ανενεργός ο νόμος, πώς γίνεται; Γι’ αυτό σας προκάλεσα. Με βάση αυτό το νόμο έγιναν οι ρυθμίσεις; Δεν μπορεί να τα έχετε όλα: να έχετε το νόμο εξαιρετικό, μη ενεργοποιούμενο, και να έχετε σήμερα μια συμπλήρωση και η κυρία Ιακωβίδου να πανηγυρίζει. Όλα αυτά μαζί δεν πάνε. Αυτά προσπαθούμε να διερευνήσουμε.
Λέω, σε κάθε περίπτωση, ότι όσον αφορά το πιεστικό –που τάχα είναι επιχείρημα προς τα εμάς–, εάν θέλουμε να στηρίξουμε ή να μη στηρίξουμε την αμυντική βιομηχανία, πρόθεση της κυβέρνησης, διά στόματος του κυρίου Στουρνάρα, ήταν ότι θα έπρεπε να είχαμε «αυτόματο θάνατο» σε όλα. Είδαμε και πάθαμε, όσοι και όποιοι από εσάς, θέλαμε να κρατηθεί, έστω και ως ιδέα, η αμυντική βιομηχανία. Το ξέρετε σε αλλεπάλληλες συσκέψεις. Κατά τη γνώμη μας, οφείλουμε να έχουμε αμυντική βιομηχανία. Αυτό που έχουμε, γιατί είναι μία υπόσχεση για υλοποίηση, δεν την έχουμε παραγωγικά. Το οφείλουμε στους εργαζόμενους της αμυντικής βιομηχανίας, οι οποίοι από κινητοποίηση σε κινητοποίηση δεν έβρισκαν ούτε γενικό γραμματέα να τους δεχτεί. Αυτά τα έχω ζήσει από πολύ κοντά, για να μπορεί κάποιος σήμερα να θριαμβολογεί ότι εμείς δεν θέλουμε και εκείνος θέλει. Αντιπαρέρχομαι το ύφος της κυρίας, γιατί είναι έξω από την πραγματικότητα. Οι άνθρωποι που σχετίζονται, ξέρουν ότι είναι ερώτημα εάν μπορέσουμε να καταφέρουμε στη δεύτερη αξιολόγηση να τα κρατήσουμε. Η κυρία είναι στα κάγκελα και πανηγυρίζει, και κάποιοι άλλοι δεν θέλουν.
Προχωρήσαμε προχθές, εμείς δεν το ψηφίσαμε για λόγους που είναι γνωστοί, το εξοπλιστικό πρόγραμμα. Δεν το ψηφίσαμε γιατί δεν είχε νομιμοποιητική βάση, που θεωρούσαμε προδιαγραφή αυτού του πράγματος, που ο νόμος ορίζει δηλαδή: 15ετές ΕΜΠΑΕ, να έρθει να το δούμε κ.λπ. Ψηφίστηκε ένα πρόγραμμα περίπου 2 δισ. Τι από αυτά αφορούσε τα ΕΑΣ; Νομίζω 1% περίπου. […]
Κατά τους εισηγητές, είναι συμπλήρωση του «εξαιρετικού» άρθρου 87 του νόμου 3783 που ποτέ δεν ενεργοποιήθηκε. Νομίζω ότι καταγράφηκε.

[από τα πρακτικά της Βουλής]

Advertisements

Συζήτηση

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

συνδεσμοι

Follow Βασίλης Χατζηλάμπρου on WordPress.com
Αρέσει σε %d bloggers: