Βιντεο, Βουλη, Ολομελεια, Πολυμεσα

ΑΩ: από αναπτυξιακό στοιχείο της ελληνικής βιομηχανίας, μετατράπηκε σε μηχανισμό ξεπλύματος βρώμικου χρήματος

Η ομιλία του εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ Βασίλη Χατζηλάμπρου, στην Ολομέλεια της Βουλής, στη συζήτηση για το νομοσχέδιο του ΥΠΕΘΑ «Ρύθμιση θεμάτων υπουργείου Εθνικής Άμυνας»

[vimeo 105282067]

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΑΤΖΗΛΑΜΠΡΟΥ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα περίμενε κάποιος ένα νομοθέτημα του υπουργείου Άμυνας μέσα στο καλοκαίρι, μεσούσης μιας μεγάλης κρίσης και κρίσης αξιοπιστίας του υπουργείου απέναντι στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, ενός υπουργείου που δεν υλοποιεί αποφάσεις δικαστηρίων που θα έπρεπε, αυτή η νομοθετική πρωτοβουλία κάτι να είχε να πει και γι’ αυτό, κάτι να είχε να πει για τα κύρια προβλήματα που έχουν οι Ένοπλες Δυνάμεις αυτή τη στιγμή. Αντ’ αυτού τι έχουμε; Τρία άρθρα. Το ένα είναι τα πειθαρχικά δικαιώματα του Α/ΓΕΕΘΑ, η εξέλιξη των στρατιωτικών δικαστών και τα ΑΩ.
Τι ήταν κρίσιμο αυτό το καλοκαίρι; Αυτό ήταν; Γιατί με αυτό τον εσπευσμένο τρόπο κ.λπ.; Μάλιστα, στη συνεδρίαση της Ολομέλειας αποδέχεστε μέρος της τροπολογίας του ΣΥΡΙΖΑ, που θα φέρετε και εσείς ως τροπολογία κάποια άλλη στιγμή, ακυρώνοντας την εισηγήτριά σας, η οποία τη ρύθμιση που έχετε φέρει βρίσκει την τελειότερη που θα μπορούσε να γίνει. Και πρόκειται σε δέκα μέρες να ψηφίσουμε την τροπολογία που θα φέρετε εσείς με πρωτοβουλία του ΣΥΡΙΖΑ. Από το κείμενο του ΣΥΡΙΖΑ που έχει κατατεθεί εδώ είναι όλα αυτά τα οποία είπατε. Έχουν και πολύ μεγάλες διαφορές αυτά που αποδεχθήκατε ήδη από τη ρύθμιση.
Η ρύθμιση δεν βάζει σαν προϋπόθεση τον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Το φέρνει στην τροπολογία. Άρα δεν είχαμε τον πιο καλό νόμο. Η ρύθμιση δεν βάζει ρήτρα διαφθοράς, που στην περίπτωση που κάτι γίνει θα πληρώνει σαράντα φορές πιο πάνω. Δεν το βάζει η ρύθμιση, που τη βρίσκετε τέλεια. Θα το φέρει η τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ που την πήρε το υπουργείο και την έφερε.
Τους έδωσε μια δυνατότητα ο Κοινοβουλευτικός μας Εκπρόσωπος να πάει κάποια άλλη στιγμή. Αφού είναι η τροπολογία μέσα στη μέση, πηγαίνετέ το κάποια άλλη στιγμή το νομοσχέδιο, να μπορέσει να γίνει μια επεξεργασία. Ακόμα τα στοιχεία που μας έχετε δώσει δείχνουν ότι υπάρχει μεγάλο οικονομικό έλλειμμα όσον αφορά στην πορεία σε αυτή την τετραετία ορισμένων από τις συμβάσεις, που δείχνει να έχουν πιστωθεί παράταιρα, δηλαδή, να έχει τελειώσει έξι και δέκα χρόνια μια σύμβαση και να ξαναπιστώνεται. Εκεί έχετε την εκτίμηση ότι θα πάρουμε πολλά. Η εισηγήτριά σας το έκανε και βεβαιότητα κιόλας, ότι είναι τα λεφτά που λείπουν από τον προϋπολογισμό και θα πάνε και στην αμυντική βιομηχανία.
Θα καταθέσουμε ξανά εδώ στοιχεία. Όμως, το θέμα δεν είναι τα στοιχεία, όταν μιλάμε για τη Βουλή. Το θέμα είναι τι θα αντιμετωπιστεί και με ποιον τρόπο, καλοκαίρι και με ρύθμιση σε στενό χώρο. Τι θα αντιμετωπιστεί; Θα αντιμετωπιστεί ένα πρόβλημα, το οποίο το έχετε χρωματίσει εσείς οι ίδιοι σε κάθε σας πρωτοβουλία ως «γόρδιο δεσμό», «φορέα διαφθοράς». Αντί να είναι αναπτυξιακό στοιχείο της ελληνικής βιομηχανίας, μετατράπηκε σε μηχανισμό ξεπλύματος βρώμικου χρήματος.
Οι δικοί σας εισηγητές κατά καιρούς τα έχουν εισηγηθεί έτσι και έφεραν το 2010 μία ρύθμιση που θα ξεμπέρδευε τη γνωμάτευση που έλεγε να μην τροποποιούνται αυτές οι συμβάσεις. Γιατί την είχε αυτή τη γνωμάτευση περί τροποποίησης; Χανόταν η μπάλα από ένα σημείο και μετά.
Φέρνει μία ρύθμιση, λοιπόν, το 2010 με το άρθρο 87 του Ν. 3883, η οποία όμως προϋπόθετε υπουργική απόφαση που θα καθόριζε τις λεπτομέρειες για να είναι ενεργή. Στη βάση αυτών –πάλι ήταν ο τελειότερος νόμος κατά τους εισηγητές–  θα ρυθμίζονταν τα Αντισταθμιστικά Ωφελήματα και οι συμβάσεις, των οποίων τελείωνε ο χρόνος ή είχαν άλλα προβλήματα.
Είχαμε πάντα μία διέξοδο. Η διέξοδος ήταν η εγγυητική επιστολή. Τι προκύπτει; Προκύπτει ότι σε πολλές περιπτώσεις η εγγυητική επιστολή δεν ήταν τραπεζική, αλλά των ίδιων των εταιρειών. Άρα θα πει κάποιος ότι δεν υπήρχε διέξοδος. Ποιος τις αποδέχθηκε αυτές τις εγγυητικές επιστολές; Ποιος αποδέχθηκε, δηλαδή, το αντικείμενο των ΑΩ να συμβασιοποιηθεί σε πράγματα τα οποία ήταν υπερκοστολογημένα εκατόν εβδομήντα φορές επάνω; Αυτά είναι από στοιχεία που εσείς κατά καιρούς έχετε δώσει.
Άρα μιλάμε για ένα πρόβλημα που σέρνεται στην ελληνική κοινωνία και δεν αποτελεί αναπτυξιακό εργαλείο, ενώ θα έπρεπε, αλλά αποτελεί κάτι άλλο. Ορισμένοι βρίσκονται ήδη όχι μπροστά στον εισαγγελέα, αλλά στις φυλακές.
Εδώ, λοιπόν, πάμε πάλι να κάνουμε μία ρύθμιση. Όσον αφορά τη ρύθμιση που έχετε φέρει, υπάρχουν δύο-τρία στοιχεία τα οποία είναι σημαντικά και λείπουν από τη δική σας ρύθμιση. Αφορούν τον ρόλο της Επιτροπής της Βουλής, ο οποίος δεν περιγράφεται πουθενά σε αυτήν τη ρύθμιση. Με την τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ τον φέρνετε ξανά.  Η τροπολογία μιλά για διαφάνεια και για το ότι πρέπει να παίξει ρόλο ο πολιτικός και κοινωνικός έλεγχος μέσα από τη Βουλή, να παίξουν ρόλο διάφορα άλλα πράγματα.
Εσείς παίρνετε ένα μέρος απ’ αυτά, βάζετε και χρονικά τις δύο ή τρεις φορές –έτσι όπως περιγράφεται, υπάρχει κι εδώ για να τη δει ο οποιοσδήποτε, δεν θα ήθελα να το διαβάσω επακριβώς, αλλά είναι ένα από τα πράγματα που θα καταθέσουμε και ξανά και ξανά–  αλλά δεν έχουμε μείνει ικανοποιημένοι απ’ αυτά που έχετε κάνει.
Συνεχίζουμε, λοιπόν, να έχουμε ερωτήματα. Μία ερώτηση σάς ήρθε πρόσφατα σχετικά με το πώς ακριβώς εξελίχθηκαν τα πράγματα, πώς εξελίχθηκαν οι ληγμένες συμβάσεις, μέσα σε αυτή την τετραετία. Με ποια νομοθετική βάση πήγατε και κάνατε ρύθμιση, αφού ο νόμος Βενιζέλου δεν ισχύει και φέρνετε καινούργια ρύθμιση;
Θέλουμε να σας ελέγξουμε γι’ αυτό όχι για κανέναν άλλο λόγο, αλλά όταν έρχεται ένα πράγμα στη Βουλή γίνεται σοβαρό. Δεν είναι σε μια Επιτροπή των Ενόπλων Δυνάμεων, για παράδειγμα, που θα το κάνουν έτσι, αλλιώς ή αλλιώτικα. Παίρνει ευθύνη η Βουλή εάν με το νέο νομοθετικό θα ξεμπερδέψει το «γόρδιο δεσμό» των ΑΩ. Παίρνει ευθύνη.
Εσείς είπατε ότι θα τον ξεμπερδέψει. Εγώ σας λέω ότι το υπουργείο σάς άδειασε, γιατί φέρνει τροπολογία που βάζει άλλα πράγματα. Το καταλάβατε αυτό; Ούτε αυτό σας είχαν πει, ότι δηλαδή θα φέρουμε τροπολογία που θα έχει ρήτρα διαφθοράς, γιατί εμείς δεν πειστήκαμε απ’ αυτή τη ρύθμιση και ότι θα φέρει απολογισμό ανά τρεις μήνες.
Όλα καλώς πήγαιναν για σας. Ήταν μεγάλο το πακέτο με τα στοιχεία και θαμπωθήκατε όλοι απ’ αυτά. Αν κοιτάξετε τα στοιχεία, θα δείτε ότι λείπουν στήλες –σας το είπαμε– σχετικά με το πότε ρυθμίστηκαν αυτά. Για να γίνει κατανοητό, θα σας πω για ένα πράγμα που ρυθμίζεται. Τα τηλέφωνα του 2001 είναι άχρηστα το 2014. Αυτό το φέρνω ως παράδειγμα, γιατί η τεχνολογία έχει προχωρήσει και είναι σαν να δίνεις σκουπίδια ως ΑΩ.
Είπα ότι δεν θέλουμε να περιπτωσιολογήσουμε για εκείνους τους παιδικούς σταθμούς με τα 3,5 εκατομμύρια ευρώ ο παιδικός σταθμός. Υπάρχει ένα ικρίωμα μέσα στο ΓΕΣ. Να το βλέπετε σαν μνημείο. Αυτό πρέπει να λέγεται «μνημείο ΑΩ». Δεν τελείωσε ποτέ και δεν ξέρω κι εγώ πόσο κοστολογήθηκε.
Η ελληνική αμυντική βιομηχανία ίσως πέρασε τη χειρότερη φάση της ζωής της αυτά τα τέσσερα χρόνια, που υποτίθεται ότι από τα 300 εκατομμύρια αντισταθμιστικών –που έμειναν τα μισά ή και λιγότερα–  δόθηκαν προς βοήθεια. Πού είναι; Πού πήγαν αυτά; Η ΕΛΒΟ σε εκκαθάριση, η Κύμη σε εκκαθάριση, σύντμηση των υπόλοιπων εργοστασίων! Κλείνει η Μάνδρα και η Ελευσίνα. Και ψάχνονται για κανένα πρόγραμμα να δουλέψει.
Να πούμε και για τον ιδιωτικό κλάδο; Ο ίδιος έχει πει ότι οι εταιρείες «φαντάσματα» που υλοποιούν ΑΩ όχι μόνο δεν ανήκουν στη δύναμή τους, αλλά αναρωτιέται πού είναι αυτές, γιατί οι ίδιοι δεν έχουν κύκλο εργασιών πια;
Θα μπορούσαν τα ΑΩ όπως και άλλες παραγγελίες κύριου υλικού να παίξουν ρόλο και πραγματικά να σηκώσουν την αμυντική βιομηχανία; Θα μπορούσαν, άλλα θέλει ξεκαθάρισμα αυτό το πράγμα. Και δεν ξεκαθαρίζεται με αυτόν τον τρόπο, με την παράταση δηλαδή όσοι ήταν μέχρι το 2014 να πάνε το 2016 και βλέπουμε.
Σε κάθε περίπτωση, κύριοι συνάδελφοι, εγώ θέλω να ξανακαταθέσω τα στοιχεία, γιατί υπάρχει και διαφορά μεγάλη σε αυτό. Αν δεν ενσκήψουμε και στα στοιχεία –άρα να γίνουν γνωστές στην Επιτροπή της Βουλής οι συμβάσεις– , θα υπάρχει ζημία του Δημοσίου. Δεν μου λέει τίποτα η εκτίμηση ότι θα εισπράξουμε τόσα. Μου λέει να ελέγξω γιατί δεν εισπράχθηκαν ρήτρες, γιατί δεν εισπράχθηκαν εγγυητικές επιστολές σε αυτούς που έληξαν, τι επανακαθορισμός αντικειμένου έγινε. Αυτά μου λένε κατ’ αρχάς, πράγματα που δεν τα είδαμε. Είδαμε μόνο απόσταση στα νούμερα σε αυτό, σαν να έχουν περπατήσει όλα νορμάλ αυτήν την τετραετία και έρχεται εσπευσμένα η νομοθετική πρωτοβουλία να έρθει να κάνει μία ρύθμιση για να μπορώ να ξαναβρώ αντικείμενο και να τους ξαναφέρω μπροστά μου.
Καταθέτω αυτά στοιχεία, όλα αυτά που έχουμε δώσει και τον πίνακα του ΣΥΡΙΖΑ και αυτό που είναι για τη ΓΔΑΕΕ.
Επίσης, θέλω να καταθέσω την ερώτηση που σας δώσαμε, που είχε αναπάντητα ερωτήματα και για το νομικό πλαίσιο, το οποίο μέχρι τώρα έχει ισχύσει και για το οικονομικό ύψος των ωφελημάτων αυτών και για τη ρύθμιση που φέρνετε, η οποία θα έπρεπε να πατάει σε ένα καθαρό τοπίο αυτών που θέλει να ρυθμίσει.
(Στο σημείο αυτό ο βουλευτής κ. Βασίλειος Χατζηλάμπρου καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Κύριοι συνάδελφοι, είχε δεσμευτεί ο ίδιος ο κύριος υπουργός σε συζήτηση έξι μήνες πριν ότι θα έρθει ο ίδιος στην Επιτροπή Διαφάνειας της Βουλής για να θέσει τα ζητήματα των εξοπλισμών. Είχε δεσμευτεί ότι θα τα φέρει όλα στην Επιτροπή Εξοπλισμών, Προγραμμάτων και Συμβάσεων. Είχε δεσμευτεί ότι θα φτιάξει ειδικούς κανονιστικούς κανόνες για τις προμήθειες.
Βλέπω ότι κουνάτε το χέρι σας, κύριε Δαβάκη! Αυτές είναι οι δεσμεύσεις που τις έχετε κάνει εσείς – εννοώ το υπουργείο, διά του στόματος του υπουργού.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΔΑΒΑΚΗΣ: Άλλο ο υπουργός, άλλο εμείς.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΑΤΖΗΛΑΜΠΡΟΥ: Άλλο ο υπουργός, άλλο εσείς;
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΔΑΒΑΚΗΣ: Αυτό είναι κάτι το οποίο εξήγγειλε ο υπουργός.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δριβελέγκας): Πρώτον, κύριε Δαβάκη, μην απαντάτε. Δεύτερον, κύριε Χατζηλάμπρου, μην αναφέρεστε προσωπικά.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΑΤΖΗΛΑΜΠΡΟΥ: Κοινή συναινέσει αντιμετωπίζετε εσείς…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δριβελέγκας): Κύριε Χατζηλάμπρου, κύριε εισηγητά, μην αναφέρεστε προσωπικά.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΔΑΒΑΚΗΣ: Εγώ είμαι υπεύθυνος σε αυτό που λέω. Άλλο τι λέει ο ένας, άλλο τι λέει ο άλλος.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΑΤΖΗΛΑΜΠΡΟΥ: Τέλος πάντων, με ξαφνιάσατε με την απάντηση που μου δώσατε ότι «άλλο ο υπουργός, άλλο εγώ».
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δριβελέγκας): Μην αναφέρεστε στα προσωπικά.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΔΑΒΑΚΗΣ: Εγώ ό,τι δεσμεύομαι το κάνω.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δριβελέγκας): Κύριε Δαβάκη, σας παρακαλώ!
Και εσείς, κύριε Χατζηλάμπρου, μην αναφέρεστε ονομαστικά. Πείτε αυτά που θέλετε χωρίς να κάνετε προσωπικές αναφορές.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΑΤΖΗΛΑΜΠΡΟΥ: Λέω ότι είχαν δεσμευτεί να φέρουν στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, εντός του Φεβρουάριο του 2014, μέτρα για θέματα διαφθοράς στους εξοπλισμούς. Είχαν δεσμευτεί να διευρυνθεί το πλαίσιο στην αποδοτική αξιοποίηση των θεσμικών δυνατοτήτων για να ελεγχθούν για πρώτη φορά οι διαδικασίες προμήθειας στο χώρο της άμυνας. Είχαν δεσμευθεί για διαβίβαση στον εισαγγελέα φακέλων και μετά να φέρουν στη Βουλή το τι έγινε, είτε στο επίπεδο της στρατιωτικής δικαιοσύνης είτε στον εισαγγελέα.
Είχαν δεσμευθεί για την αποστολή του συνόλου των φακέλων που αφορούν περί τα τριάντα εξοπλιστικά προγράμματα από το ’96 και μετά. Αυτή την αποστολή δεν την έχουμε δει, για υποθέσεις πόσες παραπομπές αφορούσαν καθυστερημένες συμβάσεις ΑΩ –θα τα έφερναν–  και ποια ήταν τα αποτελέσματα της δικαστικής έρευνας.
Είχαν δεσμευτεί για σύσταση ανεξάρτητης επιτροπής με συμμετοχή δικαστικών –η επιτροπή αυτή αν ιδρύθηκε ή αν δεν ιδρύθηκε δεν το ξέρουμε–  και για ανάληψη θεσμικής παρέμβασης για βιομηχανικές συμπαραγωγές και δημιουργία υπηρεσίας εσωτερικών υποθέσεων. Δεσμεύσεις ήταν αυτά του υπουργού. Και αντ’ αυτού, έρχεται μια ρυθμισούλα -αυτό λέω- που δίνει παράταση.
Όμως, είναι πονηρή η ρύθμιση. Δεν δίνει μόνο παράταση. Βγάζει από το θεσμικό ρόλο τη Βουλή να ελέγχει –ρόλο που τον αναγνώριζαν τα προηγούμενα νομοθετήματα–  και βεβαίως και από τον προσυμβατικό έλεγχο το Ελεγκτικό Συνέδριο, που ξέρετε ότι είχαν προκύψει προβλήματα με συμβάσεις, γιατί δεν είχε γίνει προσυμβατικός έλεγχος, δηλαδή υπήρχαν προβλήματα με πληρωμές. Και αντ’ αυτού, κάτι απ’ αυτά θα έρθει με τροπολογία μεθαύριο. Και λέω ότι συζητάμε για ένα νομοθέτημα το οποίο μην μας πείτε ότι θα συμπληρωθεί. Είναι άλλη η μία βάση και άλλη η άλλη βάση, όπως κάποιος στην επιτροπή είπε ότι συμπληρώνει το νόμο Βενιζέλου που ποτέ δεν ενεργοποιήθηκε.
Δεν γίνονται αυτά τα πράγματα και εννοιολογικά δεν στέκουν. Ρωτήθηκε ο συνάδελφος: Τον καταργείτε το νόμο Βενιζέλου, το άρθρο 87; Και είπε όχι, είναι εξαιρετικός και τον πάμε παραπέρα. Αυτός δεν ίσχυσε ποτέ. Δεν ίσχυσε γιατί προέβλεπε υπουργική απόφαση που δεν πάρθηκε ποτέ. Και αυτό σας το θέτουν όλοι και μέσα σε αυτούς το θέτετε κι εσείς.
Εν πάση περιπτώσει, για να τρέξω τα ζητήματα του νομοσχεδίου νομίζω ότι και στα τρία είμαστε κατά. Δεν νομίζω ότι αυτή τη στιγμή είναι το θέμα των πειθαρχικών δυνατοτήτων του Α/ΓΕΕΘΑ. Αυτά ορίζονται κάπως και στο διοικητικό επίπεδο ορίζεται το διοικείν διά των αρχηγών, δεν είναι γενικά υποδεέστεροι οι αρχηγοί, την πρωτοκαθεδρία την έχει στο επιχειρησιακό επίπεδο. Όμως, νομίζω ότι αυτή η εσπευσμένη σας κίνηση σχετίζεται με τα συμβάντα και την ιστορία.
Παραγγέλθηκε πειθαρχική δίωξη, η οποία δεν έγινε δεκτή από στρατοδικείο, γιατί δεν έχει το δικαίωμα. Σε ποιους παραγγέλθηκε αυτή η πειθαρχική δίωξη; Σε στρατιωτικούς που έφεραν το θέμα στο Συμβούλιο της Επικρατείας, όσον αφορά τα οικονομικά τους, δηλαδή έχει και αυτό έναν ιδιαίτερο αστερίσκο που πρέπει να το δείτε.
Εμείς δεν το ψηφίζουμε ούτε αυτό ούτε την υπόθεση των προαγωγών των δικαστικών στο Στρατό. Το είπαμε και στην επιτροπή ότι είναι τελείως διαφορετικό αν να μας λέγατε «ιδιαίτερα μάχιμοι κλάδοι», να περπάταγαν στις προαγωγές τους πιο γρήγορα.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε.
Η τροπολογία που έχουμε φέρει, υιοθετείται από άλλη τροπολογία –είναι μέρος της–  που θα φέρει το υπουργείο. Αυτό γενικά στην πολιτική συζήτηση λέγεται και ολίγον «πέταγμα λευκής πετσέτας», που σημαίνει «δεν θα υιοθετήσουμε εδώ μέσα την τροπολογία σας, θα τη φέρουμε με άλλο τρόπο, αλλά συνεχίζουμε να πιστεύουμε ότι το νομοθέτημά μας είναι το καλύτερο».
(Στο σημείο αυτό την Προεδρική Έδρα καταλαμβάνει ο Α΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΡΑΓΑΚΗΣ)
Τέλος, υπάρχει μία τροπολογία που θα πρέπει να αποδεχθείτε, κύριε υπουργέ, αυτή που αφορά τους εργαζόμενους στα ΕΝΑΕ, του τεχνικού κλάδου, δηλαδή του Τομέα Διαχείρισης Τροχαίου Υλικού. Και θα πρέπει να αποδεχθείτε μία σχετική τροπολογία που έχουμε φέρει και να γίνει συζήτηση, γιατί χρειάζεται με αυτό τον τίτλο η τροπολογία, έτσι όπως ρητά είναι διατυπωμένη. Αυτή μάλιστα είναι με τη σύμφωνη γνώμη των σωματείων, τα οποία θα πρέπει να δουλέψουν με το Πολεμικό Ναυτικό, προκειμένου να πάρουμε τα υποβρύχια σε σύντομο χρόνο, όπως λέτε.
Αφήνω για τη δευτερομιλία μου άλλα θέματα των τροπολογιών.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Τραγάκης): Δεν τα λέτε όλα τώρα για να μην πάρετε δευτερολογία ή τη θέλετε;
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΑΤΖΗΛΑΜΠΡΟΥ: Όχι, θα τη χρειαστώ, γιατί φαντάζομαι ότι κάτι θα έχει να πει το υπουργείο για όλα αυτά.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Τραγάκης): Ωραία, ολοκληρώστε.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΑΤΖΗΛΑΜΠΡΟΥ: Δεν έχει να πει τίποτα; Συνεχίζει να πιστεύει ότι έφερε τον τελειότερο νόμο; Κάτι θα έχει να πει.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας): Πολλά έχει να πει.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Τραγάκης): Άρα χρειάζεστε τη δευτερολογία. Ολοκληρώσατε. Τελείωσε ο χρόνος σας.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΑΤΖΗΛΑΜΠΡΟΥ: Σε κάθε περίπτωση λέμε ότι δεν δικαιολογείται το επίκαιρον των ρυθμίσεων. Είναι σε άλλη κατεύθυνση απ’ αυτή την τροπολογία. Αν μας ρωτάγατε «τι θα κάνατε εσείς συνάδελφοι για τα ΑΩ;», μέρος αυτού που θα κάναμε θα ήταν η τροπολογία αυτή. Το επαναλαμβάνω, ένα μέρος θα ήταν αυτή η τροπολογία που φέραμε. Ένα μέρος υιοθετήσατε και εσείς. Δεν είναι άσχημο αυτό.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Τραγάκης): Ευχαριστούμε, ολοκληρώσατε.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΑΤΖΗΛΑΜΠΡΟΥ: Αλλά το να επιμένετε σε αυτή σας τη ρύθμιση, σημαίνει ότι κάτι άλλο θέλετε.

Δευτερομιλία Β. Χατζηλάμπρου

[vimeo 105300180]

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΑΤΖΗΛΑΜΠΡΟΥ: Κύριοι συνάδελφοι της συγκυβέρνησης, σας προλαβαίνει διαρκώς ο υπουργός και σας βάζει νέα προβλήματα. Κάνατε μία παρέμβαση και είπατε για 2,9 δισεκατομμύρια. Τι ήταν αυτό το νούμερο;
ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας): … (δεν ακούστηκε)
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΑΤΖΗΛΑΜΠΡΟΥ: Και εσείς το είπατε τώρα. Όμως, τι ήταν; Μας λέτε ότι εκκαθαρίστηκαν και έμειναν επτακόσια τόσα εκατομμύρια. «Ανεκτέλεστο έργο» έγραφε το χαρτί που μας είχατε δώσει. Πώς εκκαθαρίστηκε και έγινε επτακόσια; Αυτή ήταν η ερώτηση που «τρέχουμε» τέσσερις, πέντε μέρες που συνεδριάζουμε.
Και  σας λέμε: Σε ποιο νομικό πλαίσιο έγινε αυτή η εκκαθάριση; Μιλούσαμε για ανεκτέλεστο έργο και από τρία δισεκατομμύρια το φθάσατε στα επτακόσια τόσα εκατομμύρια, διαιρούμενο, κατ’ εκτίμηση ότι θα πάρουμε τουλάχιστον το 25%. Μα, αυτή ήταν η συζήτηση. Είναι οι δυο στήλες που λείπουν απ’ όλα τα πακέτα που μας δώσατε.
Πώς διευθετήθηκαν αυτές οι συμβάσεις; Γιατί δεν είναι διευθέτηση νόμιμη, αν έχουν τελειώσει οι εγγυητικές επιστολές. Δεν είναι νόμιμη αν έχει περάσει χρόνος. Φέραμε πολλά παραδείγματα γι’ αυτά. Άρα, δεν πρόκειται για ένα καλό ή καλύτερο ή τέλειο ή λιγότερο χρήσιμο. Πρόκειται για άλλο πράγμα, εάν δεν δώσεις εξηγήσεις σε αυτό.
Και είπαμε ότι λάβατε υπ’ όψιν σας την τροπολογία μας, η οποία έχει δύο βασικά σκέλη. Το ένα απ’ αυτά αφορά τη Βουλή και την επιτροπή που δεν την περιλαμβάνει η ρύθμιση. Το δεύτερο αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου που δεν τον περιλαμβάνει. Και εμείς βάλαμε έναν απολογισμό, με ό,τι μπορεί να σημαίνει η ρήτρα διαφθοράς.
Ξέρετε  τι  σημαίνει η ρήτρα διαφθοράς; Σημαίνει πως ξέρουμε ότι εκεί υπάρχει πολύ μεγάλο πρόβλημα. Γι’ αυτό λέμε «επί σαράντα». Γιατί, για παράδειγμα, δεν ήταν ότι υπήρχαν τα  ΑΩ και έτσι βρέθηκαν αυτοί που βρέθηκαν, από τη διαφθορά, δηλαδή, του πολιτικού συστήματος. Θα έβρισκαν κάτι άλλο, τα ΑΒ, τα ΒΓ. Κάτι θα  έβρισκαν. Ψάχνουμε να βρούμε τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούμε να έχουμε έλεγχο και διαφάνεια πάνω σε αυτά. Υπήρχε καιρός που έρχονταν οι βίδες προς έγκριση και, όμως, δεν έρχονταν άλλοι λογαριασμοί. Τώρα πράγματι έρχονται οι βίδες.
Υπάρχουν, όμως, ουσιαστικές συμβάσεις που δεν έχουμε εικόνα και λόγο, η Επιτροπή της Βουλής Εξοπλισμών και Άμυνας, η Επιτροπή Διαφάνειας, αυτά που σας έλεγα ότι δεσμεύθηκε ο υπουργός ότι θα κάνει στους έξι μήνες και αντ’ αυτού μας έφερε τη ρύθμιση.
Και λέω ότι το κάνατε και λίγο χειρότερο, γιατί –καλώς μεν– δεχόσαστε την τροπολογία. Μέρος της τροπολογίας. Θα τη δούμε. Αυτά που ακούσαμε, καλά τα ακούσαμε. Είναι να συζητηθεί αλλού. Γιατί, όμως, όχι εδώ την ώρα που συζητιέται αυτό το άρθρο;
Και ο πρώην Πρόεδρος της Βουλής άφησε να γίνει γνωστό ότι είναι χρόνια το ψάξιμο αυτής της υπόθεσης. Και αν κάτι χρεώνεται σε όλη αυτήν την ιστορία δεν είναι επειδή υπήρξαν πέντε, δέκα, επτά, δεκαεπτά, σε έναν πολιτικό χώρο. Είναι η κατασυκοφάντηση που έγινε -που είναι και επίκαιρο τώρα- στην έννοια λαϊκή κυριαρχία, εθνική ανεξαρτησία, κοινωνική απελευθέρωση. Η κατασυκοφάντηση! Και έφτασε να είναι συνώνυμο του ότι κάποιοι το διαχειρίζονται. Αιτήματα, δηλαδή, δημοκρατικά του τόπου που πήρε και ενσωμάτωσε το ΠΑΣΟΚ στο πρόγραμμά του.
Και ο απολογισμός σήμερα ποιος είναι; Οι χειρότεροι κήρυκες ότι δεν μπορούμε να έχουμε όχι εθνική ανεξαρτησία, ότι δεν μπορούμε να έχουμε έναν αστερίσκο στις πολιτικές αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ότι δεν μπορούμε να έχουμε έναν αστερίσκο στην υπόθεση με τη Ρωσία, ότι δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς σε ό,τι αφορά το Ισραήλ, που κρυβόμαστε πίσω από τις δηλώσεις των Ευρωπαίων που αναγνωρίζουν μόνο το αμυντικό δικαίωμα του Ισραήλ και δεν λένε κουβέντα για τους Παλαιστίνιους που κατασφάζονται. Στη Συρία πρώτοι και καλύτεροι να υποστηρίξουμε την αντιπολίτευση, στη Ρωσία να πάμε πρώτοι και καλύτεροι το γράμμα και βόλτα εκεί. Εκεί είναι χρήσιμη μια τέτοια συζήτηση.
Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας, με το γνωστό τρόπο που έχει, είπε: «Και εάν δεν ψηφίσουμε, αυτό υπάρχει κενό και έτσι δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα». Αν δεν ψηφίσουμε αυτό σε δύο μήνες, αν έχουμε μπει στη διαδικασία να φέρουν απολογισμό για αυτά, θα μπορούμε να έχουμε πραγματική άποψη για όλες τις συμβάσεις. Και αυτό αντιφάσκει από το ότι είχαν μέχρι τώρα νομικό πλαίσιο και εκκαθάριζαν υποθέσεις. Δεν μπορεί να ισχύουν και τα δύο, να εκκαθαρίστηκαν υποθέσεις και από 3 δισεκατομμύρια κύριο έργο να φτάσαμε στα 700 και τώρα να μας λέει ότι άμα δεν περάσει η ρύθμιση, υπάρχει κενό.
Σε τι είναι χρήσιμο το να πάει δύο χρόνια παρακάτω η παράταση; Σε τι είναι χρήσιμο; Σε ποιες συμβάσεις; Ποιες έχετε μπροστά σας που πρέπει να κοιταχτούν; Με τι εγγυητικές επιστολές; Με τι ρήτρες; Φτάσαμε εδώ να κάνουμε συζήτηση ότι εάν παίρναμε τις ρήτρες, θα παίρναμε 70 εκατομμύρια, ενώ με τη δικιά σας εκτίμηση είναι 178. Πού; Σε ποιο έργο; Το ένα είναι πολλαπλάσιο του άλλου, χωρίς να μας έχετε δείξει ότι έχει εκκαθαριστεί.
«Ανεκτέλεστο» λέγατε. Ανεκτέλεστο και εκκαθαρισμένο δεν πάνε μαζί. Ή κάποιος το τελείωσε το έργο ή μπήκαν ποινικές ρήτρες -πόσα είναι αυτά που εισπράξαμε- ή τους πήραμε τις εγγυητικές επιστολές. Δεν γίνεται να είναι και ανεκτέλεστο και εκκαθαρισμένο. Αυτά προσπαθούσαμε να σας πούμε και διακωμωδούσαμε την αυτοπεποίθηση με την οποία μιλούσατε γι’ αυτό το νόμο. Δεν μας πειράζει. Δεν είναι η ουσία εκεί.
Η ουσία είναι ότι αυτή η ρύθμιση είναι ελλιπέστατη. Θα φύγει το δικό μας κομμάτι, υποτίθεται, της τροπολογίας. Και πάλι, αν δεν υπάρξει το σύστημα του ουσιαστικού απολογισμού και δικλίδων, όπου η κοινωνία να έχει έλεγχο σε αυτά που κάνει, το άγος θα συνεχίζεται και τότε και θα πέφτει στα κεφάλια επί δικαίων και αδίκων.
Δεν υπήρχε μομφή σώνει και καλά σε κάποιο πρόσωπο. Υπήρχε, όμως, σίγουρα μομφή στον τρόπο που επιχειρούμε μέσα στο καλοκαίρι σε ένα νομοσχέδιο να κάνουμε μια ρύθμιση μισή, βγάζοντας απ’ έξω και την επιτροπή της Βουλής, βγάζοντας απ’ έξω και το Ελεγκτικό Συνέδριο και τον προσυμβατικό έλεγχο.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Τελειώσατε;
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΑΤΖΗΛΑΜΠΡΟΥ: Για τις τροπολογίες θα μιλήσει ο κ. Δρίτσας.
Θέλω να πω, όμως, μια κουβέντα. Η υπόθεση τού αν θα διαμορφώσουμε τους όρους για να μπορούμε να σταθούμε αξιοπρεπώς, να μπορούμε να λέμε τα «όχι» μας, να μπορούμε να διαλέγουμε τους συμμάχους μας, είναι μια υπόθεση οικοδόμησης ενός άλλου αναστήματος της χώρας σε όλα τα επίπεδα, και στο παραγωγικό και στο πολιτικό κ.λπ.
Εσείς το κύριο που έχετε δείξει είναι να είστε σε κάποιους χρήσιμοι ως πολιτικοί. Χρήσιμοι διότι η Ευρωπαϊκή Ένωση εφορμά, χρήσιμοι λόγω της τάδε ευρωπαϊκής ρύθμισης, χωρίς να ψάχνονται οι δυνατότητες.
Στην τελευταία επιτροπή αναγνωρίσατε κι εσείς ότι μπορεί να γίνει κάποια διευθέτηση. Και τελικά, γίνεται μόνο για ιδιώτες. Στο επίπεδο της κρατικής βιομηχανίας που θα έπρεπε να δούμε συγκεκριμένες ανάγκες και να το «τρέξουμε», υπό ποιο καθεστώς τελούμε; Παράταση για την αξιολόγηση, πρόγραμμα εθελούσιας, κλείσιμο εργοστασίων.
Άρα, είναι μια υπόσχεση ότι θα έχουμε αμυντική βιομηχανία. Εμείς έχουμε ένα πιο συνολικό σχέδιο, που βλέπει κι αυτό, γιατί διαμορφώνει ένα άλλο πολιτικό ανάστημα.
Ευχαριστώ.

[από τα πρακτικά της Βουλής]

Advertisements

Συζήτηση

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

συνδεσμοι

Follow Βασίλης Χατζηλάμπρου on WordPress.com
Αρέσει σε %d bloggers: